Utveckling och spridning av Vägen ut ur hatet 2014-2016
Med finansiering av dåvarande Ungdomsstyrelsen (numera MUCF) påbörjades under 2014 ett arbete som syftar till att komplettera och vidareutveckla Emerichfondens pedagogiska material ”Vägen ut ur hatet” (VUUH). Emerichfonden gav uppdraget till Fredens Hus genom verksamhetsledaren Jesper Magnusson, tillika styrelseledamot i Fonden. Syftet med projektet är att skapa ett brett pedagogiskt paket, där VUUH kompletteras med ytterligare övningar kring civilkurage, mod, intolerans, åskådarroll mer mera.
Utvecklingsarbetet leds av Fredens Hus i nära samarbete med tio pilotskolor runt om i Sverige. Dessa är Morkarlbyhöjden, Noret och St Mikaelskolan i Mora, Hebyskolan, Östervålaskolan och Önstaskolan i Västerås, Tunabergskolan och Fyrisskolan i Uppsala, Dialogskolan i Spånga samt Engelska skolan i Järfälla.
Arbetet började med en stor studie av den psykosociala miljön bland cirka 800 elever på skolorna.
Sex nya pedagogiska övningar skapades därefter kring områdena Flykt, Propaganda, Civilkurage 1 och 2, Gruppdynamik och Maskuliniteter. För att kunna testa övningarna på så många klasser som möjligt utbildade Emerichfonden sex pedagoger som genomförde övningarna på alla skolor i projektet. Pedagogerna arrangerade dessutom tillsammans med Fredens Hus 13 lärarutbildningar.
Projektet innehåller också utveckling av en ny tävling, långsiktig planering på respektive skola i arbetet mot intolerans, vidareutveckling och anpassning av hemsidan ”vagenuturhatet.se” samt skapande av diplomering eller certifiering av de skolor som använder sig av materialet.
Mer information lämnas av verksamhetschefen på Fredens Hus, PhD Jesper Magnusson:
jesper@fredenshus.se, 0733-907103
Finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.
http://www.mucf.se/
Med finansiering av dåvarande Ungdomsstyrelsen (numera MUCF) påbörjades under 2014 ett arbete som syftar till att komplettera och vidareutveckla Emerichfondens pedagogiska material ”Vägen ut ur hatet” (VUUH). Emerichfonden gav uppdraget till Fredens Hus genom verksamhetsledaren Jesper Magnusson, tillika styrelseledamot i Fonden. Syftet med projektet är att skapa ett brett pedagogiskt paket, där VUUH kompletteras med ytterligare övningar kring civilkurage, mod, intolerans, åskådarroll mer mera.
Utvecklingsarbetet leds av Fredens Hus i nära samarbete med tio pilotskolor runt om i Sverige. Dessa är Morkarlbyhöjden, Noret och St Mikaelskolan i Mora, Hebyskolan, Östervålaskolan och Önstaskolan i Västerås, Tunabergskolan och Fyrisskolan i Uppsala, Dialogskolan i Spånga samt Engelska skolan i Järfälla.
Arbetet började med en stor studie av den psykosociala miljön bland cirka 800 elever på skolorna.
Sex nya pedagogiska övningar skapades därefter kring områdena Flykt, Propaganda, Civilkurage 1 och 2, Gruppdynamik och Maskuliniteter. För att kunna testa övningarna på så många klasser som möjligt utbildade Emerichfonden sex pedagoger som genomförde övningarna på alla skolor i projektet. Pedagogerna arrangerade dessutom tillsammans med Fredens Hus 13 lärarutbildningar.
Projektet innehåller också utveckling av en ny tävling, långsiktig planering på respektive skola i arbetet mot intolerans, vidareutveckling och anpassning av hemsidan ”vagenuturhatet.se” samt skapande av diplomering eller certifiering av de skolor som använder sig av materialet.
Mer information lämnas av verksamhetschefen på Fredens Hus, PhD Jesper Magnusson:
jesper@fredenshus.se, 0733-907103
Finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.
http://www.mucf.se/